Architektura

Posted in Uncategorized  by admin
July 19th, 2018

Architektura zdobyła żelbet, a żelbet zdobył architekturę we wszystkich dziedzinach. Twórczość pierwszych architektów modernistów przejawia się przede wszystkim w budownictwie mieszkaniowym we wszystkich jego formach. W budownictwie małych domów mieszkalnych zaznaczają się dwa zasadnicze kierunki, wywodzące się z teoretycznych przesłanek: architektura domów Wrighta, związanych jak najbardziej z terenem, jakby wyrastających z niego, a niekiedy niemal wrosłych w teren, wkomponowująca w konstrukcję i formę domu elementy naturalne, surowe, nie przekształcone, i drugi kierunek Le Corbusiera, wyrażający jakby oderwanie architektury od terenu. Dom wzniesiony na szczudłach zdaje się oddalać od ziemi, wznosić ku górze. Stanowi on element sam dla siebie, przemawiając do widza śmiałością konstrukcji, nieraz konstrukcją dla konstrukcji. Le Corbusier wyżywa się jako wirtuoz konstrukcji żelbetowej, tworząc niekiedy niezrozumiałe dla współczesnych efekty, operując po mistrzowsku żelbetern. Jest odkrywczy, pionierski, udowadnia swe teorie piórem, ołówkiem i wykonaną budowlą, zyskuje entuzjastycznych naśladowców i kontynuatorów swej sztuki, a z drugiej strony spotyka się z konserwatyzmem starego akademizmu, zwalczającego wszystko co nowe, śmiałe i nie oparte na klasycznej tradycji. Z początku Le Corbusier przyjmuje entuzjastycznie ofertę współpracy z braćmi Perret. Charles Edouard Jeanneret pisze: Ce sont villes entieres, que le beton arme permettra de construire ou de transformer selon des principes adaptes aux necessites de la vie nouvelle 1). Jeanneret stal się Le Corbusie rern; choć nigdy nie zapomniał, co zawdzięcza Augustowi Perret, poszedł własną drogą wyprzedzając mistrza. Architektura Perreta jest architekturą żelbetu, żelbet Le Corbusiera jest żelbetemarchitekturą. Budowle Perreta, jego teatry i kościoły to budowle niemal klasyczne, wykonane w żelbecie, z czasem coraz więcej ukazujące tworzywo żelbetu, nie tylko jako szczerze pokazaną konstrukcję architektoniczną, ale także jako element zdobniczy. Perret pierwszy stosuje surową powierzchnię betonu jako fakturę wnętrza, ale przy tym pozostaje w swych kompozycjach niemal tradycjonalistą, operuje żelbetem i betonem podobnie jak mistrzowie średniowiecza operowali kamieniem, jak cieśle operują drewnem. [podobne: wyposażenie stajni, gabloty muzealne, żeliwo szare ]

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: gabloty muzealne wyposażenie stajni żeliwo szare